Artikler

Prisudviklingen over 12 måneder: Her er de ure der er steget og faldet mest i pris

Efter nogle tumultariske år, hvor især luksusurmærkerne eksploderede i pris, har udviklingen nu bidt sig fast. Friske tal fra WatchCharts viser dog, at en specifik urtype nu er de mest prisstigende ure.

“Er dette ur en god investering?”.

Dette spørgsmål var ikke sjældent i diverse urgrupper for et par år siden, da urmarkedet var på sit højeste og lykkeriddere søgte at tjene nemme penge på at købe ure for at sælge dem igen. Især mærker som Rolex, Audemars Piguet, Patek Philippe og Vacheron Constantin stak af i pris. Men luksusmærkerne trak også resten af markedet op. Nu viser tal fra WatchCharts.com, der er et indeks baseret på cirka 26.000 forskellige urmodellers prisudvikling på det sekundære marked, at netop de urmærker, der steg mest, også er faldet mest over de sidste tolv måneder. Men ganske overraskende er en specifik gruppe af ure steget i pris.

Det tyske urmærke Junghans er det mest prisstigende urmærke set over de sidste 12 måneder. Billede: Junghans.

Det tyske urmærke Junghans har produceret ure siden 1851, men i disse tider frister Junghans en tilværelse som et mellemklassemærke, der især står stærkt hos et publikum, der gerne vil købe et klassisk mekanisk ur, som ikke dræner kontoen. Ifølge WatchCharts.com er netop Junghans som mærke steget mest af alle urmærker målt over de sidste 12 måneder med en prisstigning på 7,7 procent. Det placerer fortsat Junghans i samme prisklasse som f.eks. Sinn, Tissot og Certina.

Her ses listen over de mest stigende ure over de sidste 12 måneder. Billede: WatchCharts.com

I hælene på Junghans følger mærker som schweiziske Frederique Constant, Glycine, Certina, Rado, tyske Sinn og Montblanc. Fælles for alle disse urmærker er, at deres markedsposition er i mellem- til begynderklassen. Frederique Constant har urmodeller i kollektionen med inhouse annual calendar og tourbillon, men mærket er mest kendt for at levere ure i prisklassen 7.000 – 15.000 kr.

Frederique Constant tilbyder urmodeller i mange prisklasser. Billede: Frederique Constant.

Det er interessant, at netop mellemklasseurene – priser fra cirka 1.000 schweizerfrank og til 2.000-3.000 schweizerfrank – er mest stigende set over de sidste 12 måneder. Det er netop denne prisgruppe bredt set, der oplever størst fald på det samlede marked. Det kunne Time & Crown skrive fornylig. Men nogle af mærkerne i denne prisklasse holder fanen højt og lykkes med at sikre prisstigninger samlet.

Prisfaldet fortsætter for de mest stigende luksusmærker

Audemars Piguet er et af de tre mærker i den hellige treeninghed. Priserne eksploderede og AP er fortsat meget dyrere nu end for fem år siden. Billede: Audemars Piguet.

Prisfaldene over de sidste 12 måneder er størst iblandt den absolutte luksuselite inden for ure med store fald til mærker som Audemars Piguet, Patek Philippe, Vacheron Constantin, Girard Perregaux og Piaget.

De mest faldende urmærker målt på priser over 12 måneder. Billede: WatchCharts.com

Det absolut mest faldende urmærke er dog Swatch. Det er også det eneste urmærke iblandt de mest faldende, der ikke er i den absolutte luksuselite. Dette kan hænge sammen med, at Swatch med samarbejdet med Omega og Blancpain oplevede markant stigende brugtpriser, da disse ure kun kunne købes i fysiske butikker, hvor der var lange køer. Sidenhen er interessen kølet af, så priserne falder naturligt.

Time & Crown har tidligere beskrevet, at det især er elitemærkerne, der falder. Denne udvikling holder ved set over de sidste 12 måneder. Således er Vacheron Constantin faldet hele 14,4 procent, hvilket er samme fald som Girard Perregaux har oplevet. Begge urmærker valgte dog at øge listepriserne markant, da markedet eksploderede. På brugtmarkedet vil man derfor fortsat kunne tjene en fin avance, men avancen bliver mindre. Mærker som Patek Philippe, IWC, Audemars Piguet og Piaget er faldet 10-12,3 procent.

Piaget Polo S. Piaget falder 10 procent over de sidste 10 måneder på brugtmarkedet. Billede: Chrono.dk

Faldene skal for en del af ovenstående urmærker dog tages med et gran salt set over en længere periode. F.eks. er Audemars Piguet faldet over de sidste 12 måneder, men ser man prisudviklingen over de sidste fem år, så koster et Audemars Piguet i gennemsnit 77 procent mere. Patek Philippe holder en pris på 73 procent vækst set over fem år. Men prisfaldet på det sekundære marked har for alvor bidt sig fast i Vacheron Constantin med et fald på 25 procent over to år, for Girard Perregaux er det over 20 procent over to år og for Piaget er faldet også cirka 20 procent.

Back to top button

Adblock Detected

Hej. Time & Crown er gratis, men vi vil gerne tjene lidt på annoncer, så slå gerne Ad Blocker fra. Tak!