Artikler

Trods alle odds: Det schweiziske urmærke Grovana fylder 100 år

Det lille schweiziske urmærke fylder nu 100 år og har overlevet adskillelige kriser for urbranchen. I dag lever Grovana en ret anonym men profitabel eksistens i alpelandet.

Kvartskrise, markant fald i salget af mekaniske ure og senest et voldsomt fald i lavprisure har udfordret det lille schweiziske urmærke Grovana de sidste 50 år. Men ikke desto mindre kan Grovana, der har hovedkvarter i den schweiziske by Tenniken, nu fejre 100 års fødselsdag.

Grovana blev etableret i 1924 af brødrene Gröflin i den schweiziske by Tenniken, der ligger cirka 16 kilometer syd for den langt mere kendte ur-by Basel. Brødrene fokuserede på at samle urværker for andre urproducenter. I 1970 blev Grovana solgt videre til Werner Bitterli, der ændrede fokus til at producere ure og ikke kun samle urværker. Overtagelsen kom stort set samtidig med, at den såkaldte kvartskrise væltede ind over Schweiz, da Seiko fra Japan kom på markedet med meget billige og præcise urværker drevet ved hjælp at batteri og ikke mekanik.

Gammel Grovana annonce.

Bitterli valgte dog at omfavne den nye kvartsteknologi i modsætning til hundredvis af schweiziske, tyske og franske urproducenter, der i løbet af få år måtte dreje nøglen om, fordi efterspørgslen efter mekaniske ure døde ud.

“Kvartsurenes popularitet var virkelig med til at kickstarte selskabet og det åbnede mange nye markeder for os. Vi fik succes med at sælge ure i Østeuropa,” fortæller Werner Bitterlis søn Christopher Bitterli, der i dag er CEO i Grovana, til Europa Star.

I dag beskæftiger Grovana 35 medarbejdere og kan derfor godt rubriceres som et mikromærke. Fokus er budgetvenlige ure med både mekaniske og kvarts urværker. I forbindelse med sit 100 års jubilæum lancerer Grovana nu et mekanisk pilotur til en pris på cirka 7.000 kr. ved navn Airborne II.

Airborne II. Billede: Grovana.

Grovana har i de senere år desuden fået en aftale på plads om at være distributør af Revue Thommen-ure.

Markedet for prisvenlige ure er dog stærkt under pres i disse år, hvor især dyre luksusure tager større og større markedsandele. Således er markedet for ure under cirka 10.000 kr. (1.500 CHF) siden år 2000 faldet fra 87,5 procent af markedet til 68,1 procent, skriver Europa Star.

“Vi holder ikke igen på kvaliteten af vores ure, men yderligere en forklaring på, at vi klarer os godt, er, at vi har meget stærke partnerskaber. Vi har partnere, som vi har haft i over 30 år. Og så opbevarer vi alle dele til vores ure i mindst 20 år, så vi kan levere service af høj kvalitet,” siger Christopher Bitterli til Europa Star.

Grovana lever også af at producere homageure. Her et Grovana dykkerur stærkt inspireret af Rolex Submariner. Billede: Grovana.

Bitterli er fortrøstningsfuld for fremtiden, da Grovana oplever stigende efterspørgsel efter sine mekaniske ure i Asien. I dag er cirka 90 procent af urene med kvarts-urværker, men det vurderer han vil ændre sig, fordi efterspørgslen efter mekaniske ure er stigende.

Back to top button

Adblock Detected

Hej. Time & Crown er gratis, men vi vil gerne tjene lidt på annoncer, så slå gerne Ad Blocker fra. Tak!