Patek Philippe boss: “Haterne er dem, der ikke ejer et Patek og aldrig kommer til det”
Patek Philippe har netop lanceret sin første nye urkollektion i 25 år med Cubitus. På sociale medier møder det nye design massiv kritik, men det preller af på Patek Philippes CEO Thierry Stern, der slår tilbage.
Patek Philippe er et af verdens mest eftertragtede urmærker. Sammen med Audemars Piguet og Vacheron Constantin er Patek Philippe en del af den såkaldte hellige treenighed af ypperlige schweiziske ure. Det eftertragtede urmærke har rødder tilbage til 1839. I oktober 2024 har Patek Philippe lanceret den nye Cubitus kollektion af rektangulære sportsure – det er urmærkes første nye kollektion siden 1999.
Men Cubitus møder massiv kritik af urentusiaster på sociale medier, hvor Cubitus kritiseres for at være uinspireret og i værste tilfælde være inspireret af diverse budgetvenlige mikromærker. Det er noget, som er uhørt for et urmærke, der er verdensberømt for designs som Nautilus (designet af Gérald Genta) og Calatrava.
Kritikken provokerer Patek Philippes CEO Thierry Stern, der skyder med skarpt mod kritikerne. Det gør han i et interview med det schweiziske erhvervsmedie Handelszeitung.
“Jeg er vant til det, det gør mig intet. Vi bliver alle ofte kritiseret, når vi lancerer noget nyt. Haterne er for flertallets vedkommende personer, der ikke ejer et Patek og som aldrig kommer til at eje et. Det bekymrer mig slet ikke. Det, der tæller for mig, er resultatet,” udtaler CEO’en bramfrit til Handelszeitung.ch.
Cubitus møder kritik for i sit design at minde alt for meget om prisvenlige mikromærker som f.eks. Maen Manhattan 37.
Det er da også svært at ignorere lighederne, selvom Maen Manhattan 37 har lodrette cote de Geneve, mens Patek Philippe har vandrette cote de Geneve striber. Cubitus er ligeledes mere kvadratisk i urkassens form end det mere aflange Manhattan 37.
Designet af Cubitus er inspireret af det berømte Nautilus design og er 100 procent designet af Thierry Stern og hans team, det udrykker CEO’en.
“100 procent.”, svarer han Handelszeitung på spørgsmålet, om designet er hans eget. Og han fortsætter:
“60 procent af urværket (er mit værk, red.) og 100 procent af designet. Jeg har i lang tid haft ansvaret for designet. Jeg er god til det uden at vide meget om det, for jeg har ikke gået på designskole. Men jeg er opvokset med produkterne og har en styrke her. Hvorfor? Det ved jeg ikke, men jeg har bare nemt ved det,” siger han til erhvervsmediet.
Cubitus skal ses som en naturlig videreførelse af det som Nautilus og Aquanaut står for.
“Vi ville lave et sportsur til et yngre publikum. I dette segment har vi allerede Nautilus og Aquanaut. Begge ure er vores design, vores DNA. Vi bruger det, der fungerer, det som vi behersker og det som tilhører os […] Cubitus er en bror til Nautilus og Aquanaut, men det skal ikke ses som et kvadratisk Nautilus, derimod skal det ses som et ur med sin egen identitet. Det mærker og ser man jo længere man bærer uret,” siger Thierry Stern til Handelszeitung.
LÆS MERE OM CUBITUS HER.