Artikler

Cartiers CEO: Innovation kan aldrig vinde over vores æstetik

På dette års Watches & Wonders i Geneve præsenterede Cartier intet mindre end 87 nye referencer, og det klassiske urmærke har fået en storstilet revival i blandt ur-entusiaster de senere år. Men selvom det er fristende at følge den klassiske strategi i urindustrien om nye modeller, holder Cartiers CEO Cyrille Vigneron fast i traditionerne.

Billede: Cartier.com

Ifølge Morgan Stanleys årlige top 20 liste over de mest succesfulde urmærker målt på omsætning og antal af ure produceret er Cartier det næstmest succesfulde urmærke i verden kun overgået af Rolex. Cartier holdt tredjepladsen i årene 2017 til 2019. I 2020 skubbede Cartier Omega ned på tredjepladsen, som Cartier har holdt siden.

Cartier har da også over de senere år vundet stor anerkendelse i bredere kredse af ur-entusiaster og dermed har urmærket, der blev etableret i 1847 i Paris, vundet store markedsandele hos et yngre publikum. Cartier har succes med at genintroducere klassiske designs som Cartier Tank i genopfriskede versioner, der også kommer i større størrelser og ikke længere er små klassiske dress-ure.

Det kan derfor være fristende at hælde brænde på successen og sende flere nye designs på markedet, men det er ikke Cartiers strategi, fortæller urmærkets CEO Cyrille Vigneron i et interview med Europa Star.

“Urindustrien blev set som en industri drevet af nyt, nyt, nyt hele tiden, og det er det for så vidt stadig. Men ser man på de urmærker, der har haft den største vækst i de senere år, så er det ikke de mærker, der er kommet med en masse nye modeller,” siger han til Europa Star.

“Det vigtigste er, at man holder fast i en genkendeligt image. Vores nye modeller kan være ret forskellige, men de er meget tydeligt Cartier,” forklarer han.

Nye teknikker kan både udvikle og bevare

Billede: Cartier.com

På Watches & Wonders urmessen i marts 2023 introducerede Cartier intet mindre end 87 nye referencer, men det betyder ikke, at Cartier afviger fra sit klassiske designsprog, mener CEO’en. For eksempel introduceredes et nyt Cartier Santos Dumont Skeleton, det ur er et eksempel på, at Cartier ikke går på kompromis med traditionerne, siger Vigneron.

“Dette er innovation, der har respekt for æstetikken. Det betyder ikke, at et ur skal ældes med ynde; det betyder, at urene (designes, red.) aldrig skal ældes. Er dette ur 20 eller 50 år gammelt, det er umuligt at sige.” udtaler Cartier-bossen.

“Innovation må aldrig være målet i sig selv. Den æstetiske arv er nok i sig selv,” fortsætter han.

Cartiers succes med den kantede ure startede i 1904, da Louis Cartier mødte den brasilianske pilot Alberto Santos-Dumont. Piloten efterspurgte et hårdført ur, som han kunne bruge i sit virke. Det fik Louise Cartier til at påbegynde designet, der blev til “Santos”-modellen, der i dag tydeligt kan ses i nye modeller.

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *

Back to top button

Adblock Detected

Hej. Time & Crown er gratis, men vi vil gerne tjene lidt på annoncer, så slå gerne Ad Blocker fra. Tak!