Sådan udviklede urmarkedet sig i februar: Friske tal afslører at prisfaldet på Rolex er stoppet
Siden 2022 har urmarkedet for brugte ure udviklet sig i retning af lavere priser. Denne udvikling fortsatte i februar 2025, det viser en spritny analyse fra WatchCharts.com. Prisfaldet på Rolex er dog aftaget for første gang i seks måneder.
Det var en fest at sælge brugte luksusure i årene 2020-2022, hvor markedet i efterdønningerne af den globale pandemi boomede. Private brugte penge på luksusure, da pengene i Coronaårene ikke var brugt på rejser, restaurantbesøg og oplevelser. Og i kølvandet rykkede professionelle investorer og grey market sælgere ind, hvilket gav priserne endnu et skub opad.
Festen er forlængst forbi, og mange investorer har sidenhen tabt penge på at spekulere i urmærker som Rolex, Patek Philippe og Audemars Piguet.
Time & Crown har afdækket prisfaldet på brugte ure – det sekundære marked – tæt. Samlet set faldt markedet med seks procent, ifølge WatchCharts.com, der måler prisudviklingen på 300 urmodeller fordelt på mange luksusurmærker på det sekundære marked.
Urindekset har netop udsendt en analyse af prisudviklingen i februar 2025, og priserne fortsætter med at falde. Således faldt priserne fra januar til februar med 0,2 procent. Dette er ikke meget, men set over et helt år, vil 0,2 procent hver måned summe op til endnu et år med et markant prisfald på det sekundære marked.
Samlet set er markedet således faldet med 6,2 procent gennemsnitlig over 12 måneder. Rolex ligger en smule under det generelle prisfald, mens Patek Philippe ligger en smule over.
“Sidste måned så genkomsten af et mere broget billede af markedsudviklingen […] ud af de tre store faldt priserne på Patek Philippe mest med 0,8 procent, mens priserne på Audemars Piguet reelt stod stille. Priserne på Rolex steg en smule med 0,2 procent. Dette er første gang siden september 2024, at et af de tre mærker oplever en positiv prisudvikling,” skriver WatchCharts.com i analysen.
Man understreger dog, at prisstigningen er minimal på Rolex.
Prisudviklingen på “the big three” og 22 andre urmærker
Prisudviklingen i februar 2025 er mestendels negativ for de fleste af de 25 største urmærker, som WatchCharts.com fokuserer på i sin analyse. Største fald på brugtmarkedet stod Hublot for med et fald på 2,9 procent.
Zenith, Omega og Rolex oplevede som de eneste tre luksusurmærker i analysen små prisstigninger, mens 22 andre urmærker faldt. Værst så det ud for Hublot, Blancpain, Tudor, Piaget og IWC med fald på 1,9 – 2,9 procent.
“Priserne på Zenith er nu steget for to måneder i træk, dette er ledt an af modeller fra Defy kollektionen. TAG Heuer havde endnu en måned med prisfald på over to procent, hvilket har ledt indeksprisen på mærket til at falde til 3.000 dollars. Dette betyder, at TAG Heuer glider ud af top 25,” skriver WatchCharts.com.
På modelniveau steg Rolex Air-King, Omega Seamaster og Rolex Daytona med 0,7 til 1 procent i februar.