Richemont, der ejer adskillelige af verdens største urmærker, er voldsomt pressede af markant faldende salg. Især Kina og Hong Kong køber i stærkt faldende grad færre luksusure.
Sulten efter luksusure fortsætter sit markante fald. Time & Crown har tidligere rapporteret om store prisfald på det sekundære marked for luksusure. Og nu viser seneste finansielle rapport fra en af verdens største luksus- og urkonglomerater, at sulten efter nye luksusure også er i markant fald. Seksmånedersperioden, der endte i september 2024, viser nu, at Richemonts salg faldt med hele 17 procent. Det afslører Richemont i sit halvårsregnskab.
Richemont ejer urmærkerne Panerai, Lange & Söhne, Vacheron Constantin, IWC, Jaeger-Lecoultre, Piaget, Baume & Mercier og Roger Dubuis. Richemont kalder sit regnskab for “vi viser fortsat modstandsdygtighed”, men det kan dog ikke skjule, at salget er nede med 17 procent for regnskabets halvår sat op imod det forrige halvår. Det er ifølge Richemont særligt Kina og Hong Kong, der har mindre sult på luksusure. Asien-Stillehavsregionen køber således 19 procent færre ure og smykker, Europa er nede med otte procent og Nord- og Sydamerika holder skansen.
“Som vi allerede antydede på vores generalforsamling i september, så oplever det globale urmarked en opbremsning. Især i Kina, hvilket påvirker alle urmærker globalt. Dog viser high-end segmenterne større modstandsdygtighed. Dette fremhæver, at der er brug for stor disciplin og påpasselighed for ikke at overproducere,” udtaler Richemonts bestyrelsesformand Johann Rupert.
Han understreger, at prissætningen begrænser Richemonts samlede tab.
Richemont afslører i halvårsregnskabet ligeledes, at det direkte salg til forbrugerne er i hastig vækst. Dette understreger, at der for mange urmærker verden over er marginer at hente ved at springe forhandlerledet over – og/eller kun sælge via egne butikker.
Bestyrelsesformanden antyder ligeledes, at priserne og dermed profitten kan øges ved at sænke produktionen og dermed tilbyde markedet færre ure.
Således har Richemont i 2024 åbnet en dedikeret IWC butik i København på Ny Østergade 3.
Regnskabet viser, at overskuddet for urmærkerne faldt intet mindre end 1,2 milliarder kroner.