Her er luksusurene de unge vil have
Nye data viser, hvilke urmærker generation z er mest interesseret i at købe. Undersøgelsen viser også, at de 12-29-årige har en stor interesse i kvalitetsure, men at især Rolex er blevet for dyre.
Et Apple Watch på håndleddet eller en iPhone i lommen er nok for unge mennesker. Hvorfor bruge mange penge på et mekanisk ur, når Apple eller Samsung kan vise dig tiden?
Det er nok opfattelsen hos mange, når de tænker på, om unge mennesker vil finde lige så stor interesse i mekaniske kvalitetsure som deres forældre og bedsteforældre.
Men nye data fra en af verdens største grey market forhandlere, Watchfinder&Co, viser, at generation z (unge mellem 12 og 29 år) interesserer sig for mekaniske kvalitetsure. Og data viser også, ifølge Watchpro.com, at selvom Rolex er det mest eftertragtede urmærke iblandt de unge, så haler andre urmærker ind på kronen.
De unge vil have luksusure, men prisen skræmmer
At unge mennesker kun interesserer sig for digitale luksusvarer som smartphones og smartwatches er en fordom, som Watchfinder&Cos data nu modbeviser. En undersøgelse foretaget af grey market forhandleren, der er ejet af Richemont, viser, at hele 35 procent af generation z forventer at købe et luksusur inden for de næste 12 måneder. Det skriver Watchpro.com.
Og de unge er en yderst interessant målgruppe for verdens producenter af luksusure, da generation z globalt køber for over 300 milliarder kroner varer om året.
Undersøgelsen viser, at over 10 procent af de unge mellem 12 og 29 år allerede ejer et luksusur i prisklassen 9.000 til 67.000 kr. Og generation z går meget op i genbrug og cirkulær økonomi, hvilket gør dem interesserede i at købe brugte ure.
“Generation z har lavet en eksplosiv entré til luksusurmarkedet, og med hele 35 procent, der vil købe et luksusur inden for de næste 12 måneder fortsætter denne udvikling,” udtaler Ben Staniforth fra Watchfinder&Co ifølge Watchpro.com.
60 procent af de adspurgte i undersøgelsen siger dog, at de høje priser på luksusure er en barriere for dem for at købe deres første luksusur.
De høje priser for et nyt luksusur samt fokus på bæredygtighed gør, at hele 80 procent af de adspurgte unge i undersøgelsen svarer, at de gerne køber et brugt ur. 58 procent af disse 80 procent svarer netop, at brugte ure er ekstra attraktive, fordi priserne kan være lavere end på spritnye ure.
De mest populære ure hos de unge
Time & Crown kunne fornylig berette, at Rolex GMT-Master 126710 BLNR “Batgirl” er det bedst sælgende ur på verdens største urhandelsplads Chrono24.com. Måske genaration z er med til at skabe denne store efterspørgsel efter Rolex. Rolex er nemlig det mest eftertragtede urmærke hos de 12 til 29-årige, viser undersøgelsen fra Watchfinder&Co ifølge Watchpro.com.
Her er listen over de mærker, som de unge gerne vil have i samlingen:
- Rolex – 58 procent
- Omega – 44 procent
- TAG Heuer – 39,3 procent
- Cartier – 28,5 procent
- Breitling – 25,6 procent
- Hublot – 17,6 procent
- Patek Philippe – 17 procent
- Zenith – 10,7 procent
- Tudor – 9,9 procent
Watchfinder&Cos tal viser, at Omega og TAG Heuer vokser i de unges bevidsthed, og disse to urmærker haler ind på Rolex’ suveræne førsteplads. Dog oplyses det ikke, hvordan tallene har udviklet sig fra 2023 til 2024.
Interessant er det også, at Cartier, som beskrevet i denne artikel på Time & Crown, er lykkedes med at udvikle sig fra et lidt støvet urmærke ved at genopfriske klassikere som f.eks. Santos, så de unge nu anser Cartier som et af de mest interessante luksusurmærker.
“Det er opløftende tider for os, der er i brugtmarkedet for ure, fordi det viser sig, at brugte ure er generation z’s mest efterspurgte marked, når de vil købe luksusure,” siger Ben Staniforth.
Et mærke som TAG Heuer er mindre overraskende, da det schweiziske urmærke står for mere moderne og ungdommelige ure og fokuserer på de unge i sin markedsføring. Prismæssigt ligger TAG Heuer fortsat under f.eks. Omega og langt under Rolex, hvorfor TAG Heuer appellerer til generation z’s økonomiske formåen.
Salgstal fra den schweiziske urindustri viser, at uden for luksusmærkerne er umærker som Swatch, Tissot, Certina og Longines populære hos de unge.
Har du husket at skrive dig op til Time & Crowns nyhedsbrev? Så får de alle de væsentligste nyheder, tal og guides fra urverdenen direkte i din indbakke.