Vilde tal: Ursalget går amok i USA-toldfrygt – især ure i bestemt prisklasse boomer
Urindustrien frygter det værste på grund af Donald Trumps toldmure. Nu viser nye til, at salget af nye ure i USA eksploderede i april, hvor der blev hamstret ure.
Vi kender det herhjemme med gær og toiletpapir. Frygten for prisstigninger eller ligefrem mangel får folk til at gå amok i hamstring. Ganske overraskende gælder dette åbenbart også luksusure, som amerikanske urentusiaster havde en voldsom tørst efter i april.
Handelskrigen er fortsat udsat i et par måneder, men nye viser nu, at amerikanerne ikke har tænkt sig at vente med at købe nye lækkerier til håndleddet.
Ursalget målt hos 2.500 urforhandlere i USA eksploderede i april. Hele 35,6 procent er salget steget, og det er især ure i prisklassen mellem 5.000 og 10.000 dollars svarende til cirka 35.000 kr. og 70.000 kr.
Det skriver urmediet WatchPro.com. Mediet har sine data fra Luxury Watch Barometer, der måler salget via data fra 2.500 forhandlere i USA.
“Jeg har aldrig set en salgsvækst på 36 procent på en måned i de mange år, hvor jeg har fulgt markedet. Jeg tror, at det er et særtilfælde, fordi forhandlerne advarer deres kunder om, at priserne formentlig vil stige allerede fra 1. maj,” siger Fred Levin, der er managing partner ved Luxury Watch Barometer, til WatchPro.com.
Han forklarer endvidere, at salget, der finder sted nu, nok ville finde sted i løbet af året. Så man skal ikke forvente en massiv vækst i ursalget i USA.
Tallene bakkes op af de officielle eksporttal over ure eksporteret fra Schweiz. Her steg salget markant i marts/april. USA er Schweiz’ største marked.
Dette er dog blot stilhed før stormen, mener Oliver Müller, der er ekspert i den schweiziske urindustri.
“I næsten tre årtier i denne branche har jeg aldrig oplevet sådan en krise. Dette vil være meget mere intenst end før. Hvad mange stadig ikke forstår er, at den amerikanske regering vil fastholde sit pres. Den usikkerhed, det skaber, betyder, at du ikke kan planlægge, fordi du ikke ved, hvad der sker i næste uge eller næste måned. Det er som at være på en skydebane, hvor målet konstant bliver flyttet,” har han udtalt til det schweiziske handelsblad Bilanz.ch i et længere interview.