Verdens mest succesfulde urmærke øger nu priserne som en reaktion på den globale handelskrig, der presser indtjeningen på ure. I første omgang bliver det til en mindre etcifret prisstigning.
Først blinkede den ene… så blinkede den anden.
Midt i april varslede Swatch Group, der ejer mærker som Omega, Certina, Tissot, Swatch og Breguet, prisstigninger. Det blev lækket, at et mærke som Blancpain vil stige med 7-10 procent øjeblikkeligt.
Dermed blinkede den ene mastodont – Swatch Group – først. Og nu blinker den absolutte førerhest i den schweiziske og globale urindustri Rolex også.
Ifølge kilder som WatchPro.com har talt med har Rolex nu varslet prisstigninger, der starter 1. maj. Ifølge urmediet vil Rolex øget priserne gennemsnitligt med tre procent.
Men det er ikke kun forbrugerne, der skal bekoste et nyt Rolex med tre ekstra procent. De autoriserede forhandlere skal afgive en procent af avancen på nye Rolex. Dermed er avancen 33 procent fra 1. maj.
Reaktionen fra Rolex kommer i kølvandet på den amerikanske præsident Donald Trumps globale handelskrig. Præsidenten udsatte i april toldstigningerne med 90 dage, men han har bebudet, at varer fra Schweiz vil blive pålagt en told på 31 procent.
Dertil kommer, at schweizer francen er eksploderet i forhold til dollaren, hvilket også påvirker eksporten af ure fra Schweiz negativt.
Senest har urindustri-eksperten Oliver Müller, som omtalt her på Time & Crown, malet et blodrødt billede af den schweiziske urindustris nære fremtid.
Müller taler om, at den schweiziske eksport af ure kan ramme ind i en massiv krise på grund af handelskrigen.
Oveni hatten kommer, at guldpriserne er rekordhøje, hvilket påvirker de urmærker der anvender guld til deres ure.