Jean-Marc Pontroué træder tilbage fra rollen som CEO for Panerai. Samtidig nedlægger Panerais ejer hele sin ur-division. Ny CEO er fundet internt.
Efter godt syv år som CEO for det Richemontejede urmærke Panerai og 25 år i koncernen er det nu slut for Jean-Marc Pontroué. Han oplyser på sin Instagramprofil, at han nu træder tilbage fra rollen som CEO for Panerai.
Jean-Marc Pontroué afløste i 2018 den meget succesfulde Angelo Bonati, der var en af hovedarkitekterne bag det oprindeligt italienske urmærkes kæmpemæssige succes som verdenskendt brand.
“Det er et bittersødt øjeblik at sige farvel til 841 dedikerede ansatte hos Panerai, støttende handelspartnere, gode samarbejdende leverandører, inspirerende Paneristi og de entusiastiske medier fra Schweiz, Italien og alle de lande, hvor vi opererer,” skriver Jean-Marc Pontroué i meddelelesen.
Jean-Marc Pontroué skriver, at han helt stopper i Richemont, der er luksusgruppen, som ejer Panerai samt urmærker som Cartier, Vacheron Constantin, IWC, A. Lange & Söhne, Jaeger-Lecoultre og Piaget. Dermed er det for eks.-CEO’en slut efter 25 år i Richemont. Han nævner ikke, om han er afskediget eller om han har fået nyt job andetsteds.
Richemonts seneste regnskab for regnskabsåret 2024 viste, at luksusgruppen øgede det samlede salg med cirka 660 millioner euro, mens overskuddet faldt med cirka 200 millioner euro i forhold til 2023.
Specifikt for ur-divisionen i Richemont faldt omsætningen med cirka 100 millioner euro i 2024 i forhold til 2023, mens overskuddet skrumpede markant med 166 millioner euro svarende til et fald på 23 procent.
“På min videre færd til nye eventyr tager ikke kun nye færdigheder og viden med mig, jeg tager også den fantastiske bekendtskaber og minder med mig. Jeg er spændt på, hvad fremtiden byder på, men jeg vil altid se tilbage på jer alle med glæde,” skriver Jean-Marc Pontroué.
Den danske urfotograf og storsamler Kristian Haagen skriver til opslaget på Instagram:
“Tak for alt, JM (Jean-Marc Pontroué, red.). Vi ses vel?”
Ny Panerai-boss er fundet internt.
Ifølge en pressemeddelelse erstatter nuværende CEO for Richemonts ur-division, der nedlægges, Emmanuel Perrin, rollen som ny CEO for Panerai i stedet for Jean-Marc Pontroué.
“Det er med begejstring og en stærk følelse af ansvar, at jeg overtager stafetten fra Jean-Marc og for holdet, der har bidraget til at udvikle Panerai,” siger Emmanuel Perrin.
Panerai blev etableret i Firenze i Italien i 1860. I 1936 skabte Panerai en prototype på verdens første dykkerur. Fra 1938 begyndte Panerai at sælge disse ure til den italienske flåde. I 1997 begynde kommercialiseringen af det italienske urmærke for alvor, da det blev købt af Vendome Group. Denne gruppe fusionerede senere ind i Richemont.
Panerai er Schweiz’ 18. største urmærke ifølge en ny rapport omtalt her på Time & Crown. Panerai producerer cirka 55.000 ure årligt og omsatte ifølge rapporten for 433 millioner euro i 2024.