Seiko og Grand Seiko solgte godt i regnskabsperioden 2024 til 2025, hvor Seiko oplevede stor appetit på japanske ure internationalt. Det nationale marked i Japan er udfordret.
JDM = Japan Domestic Market. Sådan betegnes ure fra Seiko, der udelukkende er målrettet hjemmemarkedet i Japan. Men japanernes nyligt udsendte årsresultat viser, at det internationale marked er i vækst, mens hjemmemarkedet er i tilbagegang.
Væksten hos Seiko kommer som en overraskelse, da schweiziske urproducenter har det meget svært for tiden.
Seikos nye årsregnskab for ur-delen af det japanske konglomerat viser, at der udenfor Japan var stor appetit på ure i regnskabsperioden april 2024 til marts 2025.
Således kan Seiko præsentere en vækst på flotte 15 procent for salget af Seiko og Grand Seiko internationalt. På det japanske hjemmemarked var salget mere lunkent med tilbagegang på en procent for Seiko og hele 13 procent for Grand Seiko.
Seiko oplyser i årsregnskabet, at man ser en lys fremtid for Grand Seiko.
“Siden det blev et selvstændigt brand i 2017 er Grand Seiko vokset både sit nationale og internationale salg år efter år. Vi er klar over, at nogle schweiziske urmærker med salgsvolumer som Grand Seiko oplever salgsnedgang, men vi tror på, at Grand Seiko fortsat kan vokse,” oplyser Seiko Corporation.
De flottet tal fra Seiko står i skarp kontrast til konkurrenterne fra Schweiz, hvor Swatch Group (Omega, Certina, Tissot, Breguet, Longines etc.) så salget i finansåret 2024 falde med hele 12,2 procent.
For Richemont var nedgangen i salget 13 procent. Richemont ejer urmærker som Piaget, Cartier, Jaeger-Lecoultre og Montblanc.
LVMH, der ejer urmærker som TAG Heuer, Zenith, Bulgari og Hublot så salget gå tilbage med mere moderate tre procent.
For Seiko blev det samlede ursalg i finansåret på 1,22 milliarder dollars – svarende til cirka 8,5 milliarder kroner.
Seiko vurderer, at en stor del af væksten kommer fra nye kunder, der køber Seiko 5 Sports og Presage. Dette er Seikos mere prisvenlige kollektioner.
“Vi tror, at det er fordi disse ure appellerer til kunder med smag for mere prisvenlige ure, der trods prisen er af høj kvalitet,” forklarer Seiko i meddelelsen.
Sulten efter billigere japanske ure fra Seiko er i stærk kontrast til udviklingen i eksporten af schweiziske ure. Her oplever producenterne fra alpelandet at appetitten på billigere ure er lav, mens dyre ure er yderst efterspurgte. Dette er omtalt flere gange her på Time & Crown.