Sådan udviklede urpriserne sig: Grand Seiko og Omega klarer sig bedre end Rolex og AP
Første halvår af 2025 har budt på op- og nedture for priserne på luksusure på det sekundære marked. Nye tal viser, hvilke urmærker der klarer sig bedst og værst i prisudviklingen.
Har man købt sig et lækkert Grand Seiko eller et fedt Omega, så har man sandsynligvis ikke mistet det store i værdi, hvis man vil sælge uret videre på det sekundære marked (brugtmarkedet, red.).
Der kan derimod være tabt en del værdi, hvis det er et Hublot eller Jaeger-Lecoultre.
Den nyeste markedsanalyse fra prisindekset WatchCharts.com viser, at mærker som Patek Philippe, Omega, Cartier og Grand Seiko klarer sig bedst i prisudviklingen. Mærker som Audemars Piguet, Hublot og Zenith har det sværere.

Med de nyeste tal, der dækker prisudviklingen for første halvår og for juni, hvilket dermed er priserne urene handles til i juli, kan prisudviklingen på det sekundære marked gøres op for første halvdel af 2025.
Set over 12 måneder er prisudviklingen på de tre store; Rolex, Patek Philippe og Audemars Piguet fortsat negativ. Der er dog en tendens til, at priserne flader lidt ud. De store værditab, der er sket siden andet kvartal i 2022, er ved at løje af.

Ser man hele markedet for brugte luksusure, så er priserne over 12 måneder faldet med 3,5 procent. Der er tilmed en tendens til, at prisfaldet flatliner siden april.
Af de tre store klarer Rolex sig bedst med et fald på 2,3 procent efterfulgt at Patek Philippe med 2,8 procent. Det gør mere ondt på brugtpriserne på Audemars Piguet med et fald på dem procent. For Patek Philippe ser man endda en tendens til stigende priser set over de sidste to-tre måneder.

“Det sekundære marked er den eneste mulighed, hvis man vil købe ure som 5711/1A, 5712/1A, 5164A eller 5167/1A. Disse ure er fortsat utroligt populære referencer med stabil produktion og priser på det sekundære marked på de laveste niveauer i tre år. Det er derfor ingen overraskelse, at priserne nu har været stabile set over seks måneder,” skriver WatchCharts.com om udviklingen for Patek Philippe.

Godt ser det også ud for urmærker som Cartier, der er vokset med 0,6 procent i pris over seks måneder. Dette skyldes primært Santos-modellerne.
Også Omega er stabile med en prisudvikling på cirka nul procent, så man mister ikke det store, hvis man ejer et Omega, som man vil sælge.

Også mærker som Breguet, Girard Perregaux, Grand Seiko og Omega klarer sig stabilt i juni-juli.
“Den positive udvikling er drevet af referencer som White Birch SLGH005, Snowflake SBGA211 og Shunbun SBGA413. Disse referencer har alle indhentet tabet fra tidligere på året. Set over 2,5 år er antallet af brugte Grand Seiko til salg på sit laveste niveau, hvilket medvirker til at priserne stiger,” skriver WatchCharts.com om den positive tendens for de japanske luksusure.

Prisudviklingen for Hublot (2,8 procent), Breitling (1,8 procent), Jaeger-Lecoultre (1,4 procent), Panerai (0,8 procent) og A. Lange & Söhne (1,1 procent) er i juni-juli negativ, viser markedsindekset.

Ser man på specifikke urmodeller, så falder Hublots Classic Fusion mest med 4,5 procent. Udviklingen er også negativ for Defy-urene fra Zenith og Master-kollektionen fra Jaeger-Lecoultre.
“Samlet set har 2025 indtil videre vist os et polariseret billede, hvor Rolex og Patek Philippe – og i mindre grad Cartier, Omega og Grand Seiko – alle ser ud til at have ramt markedets bund og nu ser ud til at stige i pris eller stabilisere sig. Det er nok ikke tilfældigt i og med at disse urmærker har øget listepriserne, hvilket gør værditilbuddet på det sekundære marked mere attraktive,” forklarer WatchCharts.com.
LÆS MERE OM URENE, DER TABER MEST VÆRDI I NEDENSTÅENDE ARTIKEL:






