Markedet for brugte ure i massiv vækst: Nye tal viser, at europæere tørster efter brugte luksusure
Der er fuld fart over feltet på det sekundære marked for luksusure. På trods af global økonomisk usikkerhed viser nye til, at i tredje kvartal eksploderede salget af brugte luksusure. Mindre luksusmærker vinder markedsandele.
Isolerer man den amerikanske toldkrig til urenes verden, så har Donald Trumps straftold på 39 procent på varer importeret fra Schweiz til USA sat ild under salget af brugte ure. Denne udvikling kommer i kølvandet på, at en række urmærker har sat priserne markant op.
Sulten efter et lækkert, brugt luksusur var stor i tredje kvartal af 2025. Det viser en ny og detaljeret analyse fra platformen EveryWatch.com, der overvåger priserne på 5,44 millioner brugte ure til salg på diverse platforme – herunder grey market forhandlere og auktionshuse.
Tallene viser, at salget af brugte ure steg med 23,8 procent fra andet kvartal til tredje kvartal i 2025. Det er de klassiske bannerførere som Rolex, Omega, Breitling, Patek Philippe og Audemars Piguet, der leder an. Men en række mindre luksusursmærker vinder ind på mastodonterne.

Det er prisstigningerne på nye ure, som diverse luksusurmærker har sat i værk i starten af 2025, der nu begynder at rykke kunderne over på brugtmarkedet, hvor der kan være mange penge at spare.
“Prisstigningerne i butikkerne har ikke skræmt forbrugerne, det har bare gjort dem klogere. Ursamlere er nu drevet af værdimæssig integritet lige så meget som de er drevet af passionen for ure. Resultatet er et mere opmærksomt marked,” siger Giovanni Prigigallo, der er grundlæggeren af EveryWatch.
VIL DU HAVE FLERE ARTIKLER OG ANALYSER SOM DENNE DIREKTE I DIN INDBAKKE? SKRIV DIG OP TIL NYHEDSBREVET:
En række urmærker har øget priserne generelt i 2025, mens der er kommet yderligere prisstigninger især målrettet det amerikanske marked grundet straftolden på 39 procent.

Isoleret til USA har Patek Philippe øget priserne med 15 procent, Omega med 3,4 procent i gennemsnit, Tudor med fire procent og Pris med 9,7 procent.
Breitling har øget priserne med 3,6 procent i Frankrig, Tyskland, Italien og De Forenede Arabiske Emirater isoleret.
Dertil kommer, at gabet mellem listeprisen (prisen på nye ure i butikkerne, red.) og prisen på det sekundære marked (brugte ure, red.) er øget markant.
Som analyseret her på Time & Crown er prisforskellen på et Omega Seamaster Diver 300M 007 Edition i gennemsnit 40.000 kr. Det vil sige, at der reelt er op til 40.000 kr. at spare ved at købe uret (brugtprisen) i forhold til at købe uret fra nyt (listeprisen).

Et kig på Girard Perregaux Laureato i 42 mm størrelse viser, at prisforskellen mellem listepris og sekundær pris er gennemsnitligt er mellem 44.000 og 73.000 kr. i gennemsnit.
Prisguiden her på sitet viser desuden, at der er op til 13.000 kr. at spare på at købe et Tudor Black 58 brugt fremfor nyt.

Det er denne udvikling, som Giovanni Prigigallo hentyder til, når han taler om “værdimæssig integritet”. På mange luksusure er der simpelthen et for stort værdimæssigt tab fra nyt til brugt.
Europa og Rolex fører an – men de mindre mærker har fart på

Ingen over og ingen ved siden af. Sådan kan Rolex’ markedsposition både på det primære og det sekundære marked betegnes. Den schweiziske mastodont står for cirka 30 procent af omsætningen i den schweiziske urindustri, og tallet er nogenlunde det samme, når man ser på brugtmarkedet.
Det er da også Rolex, der fører an i den voldsomme vækst i salget af brugte ure.

Som man kan se på listen, så sælger Rolex mere end dobbelt så mange brugte ure som konkurrenten Omega i tredje kvartal. Det er en vækst på 10,23 procent fra andet kvartal. Højdespringerne er IWC med 24,66 procent flere solgte ure, Patek Philippe med 20,58 procent flere solgte ure, Vacheron Constantin med 27,99 procent vækst og Richard Mille med hele 89,36 procent – dog med en meget lav volumen.
“Da USA indførte en 39 procent straftold på schweiziske ure i august måned, forventede de fleste et faldende salg. Men i stedet viser det sig, at 43 ud af 60 mærker, som vi registrerer, øgede salget. Patek Philippes prisstigning på 15 procent på nye ure øgede salget på det sekundære marked med 33 procent. Det samme så vi med Omega, Cartier og Oris, hvilket sendte flere kunder over på brugtmarkedet,” skriver EveryWatch.

Her ses udviklingen på regioner globalt. Mens salget faldt markant i Nordamerika, så steg det samtidig fra august måned i Europa. Dermed er Europa nu det primære og førende marked for brugte luksusure.
Det er blandt andet ledt an af mindre luksusurmærker, bemærkes det i analysen.
“H. Moser & Cie (58 procent) og Daniel Roth (48 procent) slog Rolex’ 34 procent vækst i prisklassen 10.000 til 20.000 dollar. F.P. Journe (49 procent) og Laurant Ferrier (46 procent) oversteg Audemars Piguet og Patek Philippe i den absolutte topklasse,” skriver EveryWatch.
Fra september måned opnåede de såkaldte uafhængige urmærker 22 procent vækst, mens de øgede deres gennemsnitspriser med 20 procent. Dette signalerer en sund udvikling.






