
Forbrugerne vil ikke længere købe dyre ure, men er åben for at købe brugte luksusure
En ny og omfattende rapport fra Deloitte viser, at urindustrien er under et stigende pres. Forbrugerne foretrækker billigere ure eller smartwatches. Især de unge forbrugere har helt andre præferencer end de ældre forbrugere.
Interviews med 111 ledere samt 6.500 forbrugere. Det er de hårde facts bag en spritny rapport fra Deloitte om urindustrien. Rapporten omtales på Luxurytribune og WatchPro.
De mange interviews er foretaget før, at Schweiz fik en straftold på 39 procent på eksport til USA. Men selvom rapportens indhold er skabt før straftolden trådte i kraft, er både de lederne fra urindustrien og de mange forbrugere pessimistiske.

Mens hele 64 procent af lederne fra urindustrien ser positivt på udviklingen i salget af dyre ure til over 50.000 schweizerfranc (cirka 350.000 kr.). Omvendt ser de ur-professionelle store udfordringer for de billigere ure, hvor hele 60 procent af de adspurgte forudser en negativ udvikling.
Dette står i stærk kontrast til forbrugernes præferencer. De mange forbrugere ser nemlig helt omvendt på prissnakken, hvor interessen især er på ure i mellemprisklassen på cirka 1.500 schweizerfranc (cirka 11.000 kr.).
“Kun fem procent af de globale forbrugere er villige til at bruge 50.000 schweizerfranc på et ur. Tværtimod er forbrugeres vigtigste parameter prisen,” står der i rapporten ifølge Luxurytribune.

At prisen er afgørende i et økonomisk klima globalt, der er præget af usikkerhed, taler godt sammen med de seneste eksporttal fra den schweiziske urindustri. Her var de prisklasse, der faldt mest i antallet af eksporterede ure, prisklassen på 3.000 schweizerfranc og over.
Det er interessant, at urindustrien viser sig ifølge rapporten ikke at forstå forbrugernes øgede fokus på pris.
De mest villige forbrugere til at købe de dyreste ure finder man i Kina og i Hong Kong.
Fra traditionelt ur til smartwatch

Et Apple Watch Series 11 koster ifølge Apples hjemmeside fra 3.499 kr. Dermed placerer et smartwatch fra Apple sig i den priskategori, som forbrugerne i rapporten italesætter som det attraktive prispunkt.
Sammenholdt med rapportens resultater, der viser, at kun 26 procent af de adspurgte bærer et traditionelt ur, er den traditionelle urindustri problemer.
I Deloittes rapport fra 2020 svarede 46 procent af de adspurgte, at de bærer et traditionelt ur.
Og prisen er for forbrugerne afgørende. Hele 53 procent svarer i rapporten, at prisen er et afgørende punkt for dem, når de skal købe et ur. Det er en stigning fra 44 procent i 2021.
SKRIV DIG OP TIL VORES NYHEDSBREV HER:
Dog viser rapporten, at 54 procent af de adspurgte planlægger at købe et traditionelt ur inden for de næste 12 måneder. Udfordringen for urindustrien er, at f.eks. Apple har langt større forståelse for og appel til unge forbrugere og kvinder end den traditionelle urindustri.
“Kvindelige forbrugere, som branchen fortsat undervurderer, køber gerne ure designet til mænd. Men de er sjældent, kvinderne, fremhævet i markedsføringen. De forskellige mærker bliver nødt til at få et autentisk forhold til dem,” siger Karine Szegedi, der er fra Deloitte i Schweiz, ifølge WatchPro.
Unge gider ikke de fysiske butikker, men elsker brugte ure

Et paradoks for urindustrien er, at blot 10 procent af salget af nye ure kommer fra salg online. Langt det meste af salget kommer fra fysiske butikker. Men de unge – generation z – bryder sig ikke om at købe ure i en fysisk butik.
“Generation z synes, at traditionelle butikker er intimiderende. De vil hellere have kunstoplevelser, samarbejder og spændende omgivelser – de gider ikke champagneevents. Branchen bliver nødt til at genopfinde butiksoplevelsen,” siger Karine Szegedi ifølge WatchPro.
Det tyder derfor på, at urindustrien vil stå med et stort problem med de unge forbrugere om få år. For de unge forbrugere står i stor kontrast til, at rapporten viser, at 60 procent af forbrugerne foretrækker at købe deres nye ur fra en fysisk butik.

Med pris som det mest afgørende parameter for forbrugerne er interessen for brugte ure steget markant. Der er da også markante penge at spare ved at købe sit luksusur brugt fremfor nyt. Det viser Time & Crowns seneste prisanalyser af Tudor Ranger og Omega Seamaster Diver 300M.
I nogle tilfælde kan man spare mellem 30 og 45 procent på at købe sit luksusur fremfor nyt.
“Det er (at købe et brugt ur, red.) fuldstændig accepteret og endda attråværdigt. Platformene er mere professionelle, urene certificeres og der udstedes bedre garantier. Yngre forbrugere synes, at det er underholdende at købe, bytte og sælge,” siger Karine Szegedi.

Deloitte ser i brugte ure en markant forretningsmulighed for både urmærkerne og de fysiske butikker. Hvis de kan få etableret gode oplevelser omkring at købe et brugt luksusur – herunder certificering af autensitet, så kan urindustrien bygge forretning på dette.
SKRIV DIG OP TIL VORES NYHEDSBREV HER:






