Artikler

Efterspørgslen efter Rolex er faldende, viser ny rapport: Omega, Tudor og Cartier i vækst

Mens priserne på det sekundære marked er i bedring, så viser en spritny rapport om salget af brugte ure, at efterspørgslen efter Rolex er faldende. Tudor og Cartier ser sammen med Omega vækst i efterspørgsel.

I foråret 2022 toppede priserne på luksusure. Dette var især ledt an af verdens mest succesfulde urmærke Rolex, der i coronaårene eksploderede i efterspørgsel og vækst i priserne på det sekundære marked (brugte ure, red.).

Her på Time & Crown har vi blandt andet afdækket, at 18 Rolex ure nu sælges til eller under listeprisen brugt, og at priserne på brugte luksusure nu stabiliserer sig efter tre års kontinuerlige prisfald.

En spritny rapport fra verdens største handelsplads for brugte ure, Chrono24.com, viser, at efterspørgslen efter Rolex nu stagnerer. I stedet er en række andre urmærker som Omega, Tudor og Cartier voksende i popularitet.

Rolex Sea-Dweller. Billede: Rolex.

Rapporten fra Chrono24.com, der har over 560.000 urannoncer på sitet samt ni millioner månedlige brugere, viser, at fra første halvår 2024 til første halvår 2025 er efterspørgslen efter Rolex præcis nul. Det vil sige, at Rolex’ andel af brugtmarkedet ikke har udviklet sig i de sidste 12 måneder.

Set over en treårig periode er Rolex’ markedsandel endda aftaget med 19,3 procent, viser tallene fra Chrono24.com.

“I H1 2025 fortsatte Rolex med at tabe markedsandele, hvilket er en trend der startede i H1 2022. Dog ser vi, at dette fald er stoppet, og at Rolex nu har fundet sit naturlige leje. Rolex er fortsat den ubestridte leder af verdensmarkedet med en efterspørgsel, der fortsat er stærk,” skriver Chrono24.com i rapporten.

Især er efterspørgslen efter Daytona og GMT-Master II “Pepsi” fortsat meget høj.

Kollage: Time & Crown.

En række andre urmærker viser dog styrke på brugtmarkedet, hvilket indikerer en mere divers efterspørgsel, hvor flere urmærker oplever øget popularitet. Herunder finder man Rolex’ søstermærke Tudor samt Omega og Cartier.

VIL DU HAVE ARTIKLER SOM DENNE OG MASSER AF ANDET NYT FRA URENES VERDEN GRATIS I DIN INDBAKKE HVER UGE? SKRIV DIG OP TIL VORES GRATIS NYHEDSBREV:

Efterspørgslen efter brugte Tudor, set i perioden første halvår 2024 til første halvår 2025, er steget med 6,6 procent.

Omega er dog det sekundære markeds ubestridte kronprins.

“Omega har den næsthøjeste markedsandel af alle urmærker på det sekundære marked, hvilket demonstrerer stabil vækst og vedholdende efterspørgsel, som vi endda ser en stigning på i H1 2025. Omegas præstation er konsistent stærk på grund af en loyal base af ursamlere samt de mange special editions, som f.eks. Speedmaster Snoopy Award,” skriver Chrono24.com.

Billeder: Omega / Kollage: Time & Crown.

En tredje succeshistorie er Cartier, der både på markedet for nye ure og på det sekundære marked klarer sig bedre og bedre. Især har yngre generationer taget Cartiers nyere versioner af klassikere som Santos og Tank til sig.

Cartier har således oplevet en eksplosiv vækst i markedsandel over de sidste tre år med en vækst på hele 77,1 procent på det sekundære marked.

“En tydelig vinder i markedsandel er Cartier, hvilket er drevet af stigende efterspørgsel efter mere klassiske ure, der er ledt an af generation Z. Med ikoniske og elegante kollektioner som Tank og Santos, er Cartiers ure genkendelige og elskede af mange,” lyder det i rapporten.

Rapporten viser desuden, at generation z i høj grad efterspørger dressure og klassiske designs, hvilket er noget som Cartier er mestre i at levere.

Billede: Cartier.

Også mærker som TAG Heuer, IWC og TAG Heuer ser deres markedsandele vokse betragteligt over 20 procent.

Derimod viser udviklingen over de sidste tre år, at Patek Philippe og Audemars Piguet har tabt henholdsvis 21,5 og 21,4 procent markedsandel.

Rapporten viser også, at det primært er mellemklasseure og de dyreste ure, der oplever øget efterspørgsel. Ure i prisklassen 4.000 til 15.000 kr. vokser med 13,9 procent i efterspørgsel, og ure over 150.000 kr. med 12,9 procent i første halvår 2025.

Back to top button

Adblock Detected

Hej. Time & Crown er gratis, men vi vil gerne tjene lidt på annoncer, så slå gerne Ad Blocker fra. Tak!